З 11 жовтня по 23 листопада 2019 року Центр візуальної культури проведе у Києві третю бієнале сучасного мистецтва, знання і політики під назвою “Чорна хмара”. Цьогорічна Київська бієнале має на меті осмислити соціальні і політичні трансформації, що сталися у Східній Європі протягом останніх трьох десятиліть, зокрема під впливом Чорнобильської катастрофи, розпаду СРСР та розвитку сучасних інформаційних технологій.
У рамках програми бієнале відбудеться виставка, що представить роботи художників з України, Німеччини, Великої Британії, Індії, Канади й інших країн, а також публічна програма за участі міжнародних дослідників, науковців та активістів. Виставка розміститься у Бібліотека КПІ / KPI Library — унікальній архітектурній споруді радянського модернізму, яка й стане однією з локацій цьогорічної Київської бієнале. Події лекційної програми бієнале проходитимуть також у Будинок кіно.
Виставка “Чорної хмари” об’єднає художників, які працюють із темами масових комунікацій, штучного інтелекту, довкілля та Чорнобильської катастрофи. Зокрема, буде представлена відома інтерактивна інсталяція “Скляна кімната” німецького колективу Tactical Tech, що ілюструє механізми збору персональних даних і проблему приватності в інтернеті. Низка робіт на виставці досліджуватиме взаємозв’язки між технологіями, політикою та екологією. Наприклад, С’юзен Шупплі в інсталяції “Уповільнений розпад” показує передовиці газети “Правда”, що виходили протягом 20 днів з дати аварії на ЧАЕС до моменту офіційного повідомлення про неї, простежуючи зв’язок між радіоактивною загрозою та інформаційними маніпуляціями. Інші роботи піднімають питання про відмову від антропоцентричної перспективи на користь інших форм життя — як от фільм італійського художника Еміліо Ваварелли, змонтований із відеофрагментів, знятих на камеру тваринами.
Публічна програма Київської бієнале включатиме близько 15 лекцій, презентацій і панельних дискусій. Зокрема, 17-18 жовтня пройде міжнародний симпозіум “Комунікативний мілітаризм”, учасники якого обговорюватимуть феномен кібервійни, а 26-27 жовтня – дискусія з українськими експертами й активістами щодо механізмів генерування, використання і захисту даних в інтернеті. Окрема частина публічної програми під назвою “Близькосхідна Європа” буде присвячена сучасним історичним умовам та ідеологічним поділам у країнах Східної Європи та Близького Сходу, що стали полем битви для нового авторитаризму та правого популізму. Зокрема, передбачено низку лекцій від знаних філософів, істориків і політологів, як от Женев’єв Фресс, Філіпп Тер, Ян-Вернер Мюллер, Сандро Меццадра, Клаус Оффе та ін.
У 2019 році Київська бієнале стала частиною новоствореного Альянсу східноєвропейських бієнале сучасного мистецтва, до якого увійшли також Бієнале Biennale Matter of Art / Ve věci umění у Празі, Biennale Warszawa та OFF-Biennále Budapest в Будапешті.
Серед учасників та учасниць програми Київської бієнале: Ізабель Альфонсі (Франція), Клеменс Аппріх (Австрія), Arab Media Lab (Марокко), Еміліо Ваварелла (Італія), Георгій Касьянов (Україна), Олександр Купний (Україна), Ґеерт Ловінк (Голландія), Світлана Матвієнко (Канада), Сандро Меццадра (Італія), Ян-Вернер Мюллер (Німеччина/США), Нільс тен Овер (Данія), Клаус Оффе (Німеччина), Неллі Пінкрах (Німеччина), Raqs Media Collective (Індія), група Кінотрон (Україна), Кірілл Савченков (Росія), Tactical Tech (Німеччина), Алєксєй Таруц (Росія), Філіп Тер (Австрія), Женев’єв Фресс (Франція), Кеті Чухров (Росія), С’юзен Шупплі (Велика Британія) та ін.
Проект проходить за підтримки ERSTE Foundation, Foundation for Arts Initiatives, Goethe-Institut Ukraine, Prince Claus Fund та Український культурний фонд.